Nie płać nagród za polecenia pracowników

Program poleceń do pracy zwyczajowo wiąże się z nagrodami za skuteczną rekomendację. System gratyfikacyjny, nawet najprostszy, wiąże się jednak z licznymi wyzwaniami. Najlepszy sposób, aby sobie z nimi poradzić to nie płacić nagród samemu – ale zlecić to firmie, która może przy okazji kompleksowo przygotować i obsłużyć nasz program rekomendacji.

Niby proste, ale…

Niejedna osoba może zastanawiać się, czy nie ma w tym przesady. W końcu ich organizacja stale wypłaca pensje, premie, nagrody, czemu więc bonus za polecenie miałby być bardziej problematyczny? Powodów jest co najmniej kilka:

Trzeba przygotować plan nagrodowy

Po pierwsze: musimy ustalić kogo nagradzamy – tylko pracowników, a może również alumnów, praktykantów, kandydatów na inne stanowiska? Czy wszyscy mają jednakowe nagrody, czy też nasz zespół chcemy premiować szczególnie? Po drugie: trzeba ustalić, jak nagradzamy – gotówką, bonami, gratyfikacjami rzeczowymi czy doświadczeniami. Po trzecie: czy bonus należy się tylko za zatrudnienie osoby poleconej, czy też za każdą pożądaną aktywność (np. pozyskanie CV)? Po czwarte: czy rozbijamy bonus na raty i kto będzie pamiętać o kolejnej wypłacie?

Trzeba zadbać o procedury

Nie chodzi tylko o konkretne zapisy, ale także o ich zrozumiałość i komunikację. Kto w organizacji odpowiada za transfer nagród? Skąd będzie wiadomo, kto ma być nagrodzony? Jak polecający dowie się o przyznanej nagrodzie i jak może zgłosić reklamację? Jak rozliczyć nagrody podatkowo? W przypadku nagradzania niepracowników pojawiają się dodatkowe pytania: na jakiej podstawie i w jakim trybie wypłacić nagrodę?

Trzeba zabezpieczyć organizację pod kątem fraudów i naruszeń przepisów

Jeśli można zarobić pieniądze, ludzie będą próbować obejść system. Trzeba tak zaplanować sposób nagradzania, by ograniczać ryzyko nadużyć, nie biurokratyzując przy tym procesu. Warto także pamiętać o obowiązkach podatkowych – np. ZUS przy wynagrodzeniach dla pracowników czy rozliczeniach dla osób spoza organizacji. Każda forma gratyfikacji wiąże się z innymi zobowiązaniami prawnymi i fiskalnymi.

Lepiej skupić się na rekrutacji, nie biurokracji

Rekruter zamiast zajmować się selekcją i zatrudnianiem nowych pracowników, traci czas na konsultacje prawne i podatkowe, a sam musi wchodzić w role księgowego czy specjalisty ds. komunikacji wewnętrznej. Aby tego uniknąć, najlepiej przekazać cały ten back office wyspecjalizowanemu podmiotowi.

Dostaniemy gotowy plan nagrodowy

Partner wesprze nas w opracowaniu planu nagrodowego, benchmarkując naszą organizację do rynku i konkurencji. Może również zapewnić dostęp do atrakcyjnych benefitów za polecenia, np. poprzez współpracę z platformami benefitowymi.

Dostaniemy sprawdzone rozwiązania prawne i podatkowe

System wypłat nagród oparty na przyrzeczeniu publicznym pozwala uniknąć problemów prawnych i podatkowych. Każdy polecający otrzymuje pełną wartość nagrody brutto, a następnie sam się rozlicza.

Pozbędziemy się stresu i nadmiaru pracy

Firma przekazująca obsługę nagród partnerowi nie musi martwić się o administrację danymi osobowymi, kwestie podatkowe czy reklamacje. Dostawca zajmuje się help deskiem i monitorowaniem procesu, zapewniając jego skuteczność i zgodność z przepisami. To oznacza większą elastyczność budżetową i mniejsze obciążenie dla działów HR, księgowości i kadr.

Podsumowując: outsourcing obsługi programu poleceń pozwala organizacji skupić się na rekrutacji, a wszelkie obowiązki administracyjne pozostawia wyspecjalizowanemu dostawcy.

Zobacz również

ShareHire to realne rozwiązania i sprawdzony partner

Poświęć nam chwilę, abyśmy wspólnie popracowali nad Twoimi wyzwaniami.