Wiodące trendy w rekrutacji lekarzy cz. 2 — Partnerstwa

Wyzwania w pozyskiwaniu specjalistycznego personelu w branży medycznej

Obserwujemy stałe pogłębianie się problemów z pozyskiwaniem specjalistycznego personelu w branży medycznej. Postanowiliśmy przyjrzeć się kilku spośród najciekawszych pomysłów na rekrutację lekarzy, które mogą przyczynić się do odwrócenia tego trendu.

Sojusznicy w rekrutacji

Otoczenie podmiotów działających w branży medycznej obejmuje nie tylko konkurentów, ale także potencjalnych sojuszników. Nawiązanie i pielęgnowanie odpowiednich relacji może znacząco ułatwić dotarcie do potencjalnych pracowników. Szczególnie cennymi partnerami w kontekście budowania korzystnego wizerunku wśród młodych medyków są stowarzyszenia lekarskie. Dysponują one gotowymi bazami zawierającymi kontakty do lekarzy różnych specjalizacji, mają metody angażowania ich w swoją działalność i chętnie korzystają z nowoczesnych narzędzi komunikacji, takich jak grupy na Facebooku czy Slack.

Przykłady stowarzyszeń lekarskich

Przykładowo, Stowarzyszenie "Młody Lekarz" obserwuje na Facebooku blisko 5 tys. osób, z których niemal wszystkie należą do grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny (IFMSA-Poland) dysponuje silną infrastrukturą nie tylko w mediach społecznościowych (ponad 5600 polubień na Facebooku dla profilu ogólnego, 3500+ w Warszawie, 2000+ w Łodzi i Szczecinie itp.), ale także w terenie (12 lokalnych oddziałów).

Współpraca z organizacjami

Nie powinna to być oczywiście współpraca jednostronna. Zarówno stowarzyszenie, jak i placówka muszą oferować korzyści, które w codziennym funkcjonowaniu obu podmiotów będą wartością dodaną. Warto pamiętać, że młody lekarz szuka przede wszystkim okazji do pogłębiania wiedzy, pozyskiwania wartościowych kontaktów oraz brania udziału w wydarzeniach wzmacniających jego zawodowy prestiż. Mając to na uwadze, można zaproponować partnerowi m.in.:

  • organizowanie szkoleń w naszej placówce – dobrze, aby po nich pozostał ślad w postaci relacji, dodatkowo uatrakcyjnionej przez wypowiedzi prowadzących i uczestników,
  • konferencje naukowe, w ramach których dobrze spozycjonujemy naszą markę,
  • webinaria, czyli szkolenia internetowe angażujące młodszych lekarzy, którzy mogą pozyskiwać wiedzę i lepiej poznawać naszą placówkę bez konieczności opuszczania domu,
  • dołączenie się jako organizator do aktywności prowadzonych przez stowarzyszenie, takich jak akcje społeczne, zjazdy, sympozja czy jubileusze (np. Stowarzyszenie Lekarze Nadziei specjalizuje się w pomocy osobom bezdomnym, a IFMSA w tym roku organizuje 60-lecie swojej działalności, zapraszając na wydarzenie lekarzy i studentów z całego kraju),
  • nawiązywanie współpracy i wymianę doświadczeń z podmiotami zagranicznymi.

Współpraca z platformami medycznymi

Warto także pamiętać o współpracy z twórcami internetowych platform i serwisów oraz dostawcami aplikacji medycznych. Studenci i lekarze chętnie korzystają z witryn pomagających im pogłębiać i porządkować wiedzę. Młodzi lekarze są zwłaszcza zainteresowani bazami testów LEK, LDEK oraz PES, wykazami podręczników oraz możliwością interakcji z innymi adeptami medycyny na forach.

Wiodącą platformą odpowiadającą na takie zapotrzebowanie są EgzaminyLekarskie.pl, gromadzące studentów, lekarzy-stażystów oraz lekarzy w trakcie specjalizacji. Inny popularny serwis medyczny, Konsylium24.pl, liczy przeszło 58 tys. zarejestrowanych lekarzy, których aktywność przekłada się na 136 tys. logowań w miesiącu oraz 93 tys. tematów zgłoszonych do dyskusji. Na tej witrynie można również znaleźć ogłoszenia o pracy – w chwili pisania tego tekstu dostępnych ofert jest ponad tysiąc.

Marketing internetowy i content marketing

Szczególnie w grupie wiekowej 20-45 mamy wielu aktywnych w sieci medyków. Nasze działania powinny być więc skalibrowane na docieranie do nich poprzez marketing internetowy i content marketing. Nasze placówki możemy reklamować w sposób prosty i jednoznaczny, np. zamieszczając baner czy artykuł sponsorowany w dedykowanym branży medycznej serwisie, bądź bardziej subtelnie – zamieszczając wypowiedzi eksperckie naszych lekarzy w publikowanych tam tekstach.

Współpraca z biurami karier

Nie należy zapominać także o biurach karier na medycznych uczelniach wyższych, z którymi również można realizować wspólne przedsięwzięcia nakierowane na oferowanie wartości studentom:

  • umieszczanie ofert rekrutacyjnych na witrynie biura karier,
  • zamieszczenie tam profilu naszej placówki,
  • udział w targach pracy organizowanych przez biuro,
  • realizowanie wspólnych inicjatyw edukacyjnych i szkoleniowych.

Wynagrodzenie i dodatki

Oczywiście, praca młodego lekarza, a szczególnie stażysty, to oprócz pasji – źródło utrzymania, dlatego warto w ogłoszeniu wspomnieć o wszelkich dodatkach za dyżury nocne oraz nagrodach motywujących do pozostania w naszej jednostce.

Partnerstwo z inicjatywami charytatywnymi

Innowacyjnym sposobem zwrócenia uwagi na markę sieci szpitali lub przychodni mogłoby być partnerstwo z inicjatywami niosącymi pomoc potrzebującym, odwołującymi się do mechanizmów społecznościowych. Dobrym przykładem takich podmiotów są platformy charytatywnego crowdfundingu (finansowania społecznościowego), takie jak SiePomaga.pl albo Pomagam.im.

Współpraca B2B

Jedną z form współpracy partnerskiej jest również prowadzenie działań B2B. Nawiązując relacje z podmiotami biznesowymi, możemy zyskać dostęp do naszego targetu nawet na zasadach barteru. We współpracy z wydawnictwem czasopism i książek medycznych możemy zorganizować konkurs dla lekarzy lub studentów medycyny, którego nagrodami będą tytuły o tematyce medycznej.

Noclegi i wsparcie dla pracowników

W porozumieniu z właścicielami apartamentów na wynajem możemy ufundować noclegi dla potencjalnych pracowników lub pobyt znanego specjalisty, który np. udzieli szkolenia naszym podopiecznym w placówce, którą prowadzimy. Oferując firmie prowadzącej aktywności dla lekarzy możliwość udziału w organizowanych przez nas wydarzeniach, możemy liczyć na wzajemność – np. rozesłanie do bazy kontaktów danego podmiotu informacji o naszej rekrutacji lub innowacjach wprowadzanych w placówce.

Poszukiwanie nowych rozwiązań

Najważniejsze to stale szukać nowych rozwiązań i wykorzystywać własne zasoby, aby móc zaoferować naszym partnerom realną wartość.

Zobacz również

ShareHire to realne rozwiązania i sprawdzony partner

Poświęć nam chwilę, abyśmy wspólnie popracowali nad Twoimi wyzwaniami.